Początki internetu w Polsce

Pierwsze uruchomienie Internetu w Polsce miało miejsce na Uniwersytecie Warszawskim na wydziale Fizyki. 17 sierpnia 1991 roku, pracownik Wydziału nawiązał około jedno minutowy kontakt z Uniwersytetem Kopenhaskim. Operacja ta kosztowała 435 milinów ówczesnych złotych, czyli 43,5 tysiąca dzisiejszych.

Kiedy na początku lat 90 zaczęto mówić o informatyzacji, każdy miał na myśli upowszechnienie telefonów. Internet jako medium dostępne w domach i biznesie był traktowany jako czyste science fiction i nikt, nawet wykształceni ludzie nie znali mechanizmów jego działania. Internet w tamtych czasach był traktowany jako kolejna zabawka naukowców i zapewne jeszcze długo taki by pozostał, gdyby nie prywatna firma ATM, która w roku 1993 jako pierwsza na rynku polskim sprzedawała dostęp do sieci. Niedługo dalej w roku 1995, ATM wyrosła konkurencja w postaci firmy Polbox, która w Warszawie zarabiała na podłączaniu do Internetu ludzi oraz firm. Dzięki działaniom tym i podobnym firmom, pod koniec 1995 roku w Polsce było już ponad pół miliona internautów.

Przełomem w branży internetowej było uruchomienie na początku 1996 roku, przez Telekomunikację Polską numeru 0-20-21-22, czyli osławionego numeru, dzięki któremu można było się połączyć do Internetu za pomocą linii telefonicznej i modemu. Co prawda jakość i cena połączeń była daleka od ideału, ale zdecydowanie zdarzenie to miało kluczowe znaczenie w zagoszczeniu Internetu w prywatnych domach.

Jednocześnie na Politechnice Gdańskiej, czterech studentów tworzy katalog ciekawych adresów internetowych, a następnie ich zbiór przekształca się w Wirtualną Polskę. Ogromny sukces nowej platformy oraz liczba wejść sięgająca 10 tysięcy dziennie, skłania innego biznesmena Romana Kluskę do uruchomienia podobnego projektu. I tak 12 osobowa załoga ówczesnego Optimusa opracowała projekt OptimusNetu, czyli w skrócie Onetu.

Dalszy rozwój można wiązać z inwestycją Macieja Grabskiego, który to dołączając do Wirtualnej Polski w 1997 roku i inwestując sporą sumę 100 tysięcy złotych z hobby uczynił dochodowy biznes. Już rok później Wirtualna Polska wyrosła na najpopularniejszą witrynę w polskiej sieci, oferując darmowe konta pocztowe, wyszukiwarkę internetową, czat, czy funkcję samodzielnego tworzenia stron internetowych.

Od tego momentu następują gwałtowny rozwój branży. W USA święcą triumfy księgarnia Amazon i portal aukcyjny eBay. Oba modele biznesowe pojawiają się w Polsce w 1999 roku, 1 kwietnia rusza księgarnia internetowa Merlin.pl, 13 grudnia portal aukcyjny Allegro.pl.
Kolejnym przełomowym momentem w świecie polskiego Internetu jest data 11 stycznia 2001 roku, kiedy to Telekomunikacja Polska uruchamia Neostradę, która umożliwia stały dostęp do sieci. W efekcie tego wydarzenia, pod koniec 2001 roku korzysta z niej już 18 procent wszystkich Polaków.

Kolejne firmy takie jak Empik czy uruchomiona usługa Gadu-Gadu spowodowała kolejne wzrosty liczby użytkowników Internetu w Polsce.
W 2000 roku również politycy i prawnicy zauważyli ten segment rynku, a w 2002 roku uchwalono ustawę regulującą handel w sieci, czyli ustawę o świadczeniu usług drogą elektroniczną.